Warto zadbać o swój wizerunek w Internecie, przede wszystkim skupiając się na budowie profilu w biznesowym portalu społecznościowym – to jeden z głównych wniosków, jakie można wysnuć z badania ankietowego Zielonej Linii.
Profesjonalny profil w portalu społecznościowym to nie tylko doskonała wizytówka, ale przede wszystkim szansa na zdobycie ciekawej pracy. Należy przy tym zauważyć rosnącą tendencję do weryfikowania informacji o przyszłych kandydatach do pracy w portalach społecznościowych. Standardem powoli staje się, że w okno wyszukiwarki pracodawcy wpisują nazwiska kandydatów, niezależnie od branży, w której mieliby pracować.
Czy Polacy korzystają z portali społecznościowych?
Tego rodzaju portale są popularnym miejscem rozrywki, podtrzymywania kontaktów i nawiązywania konwersacji w Internecie.
Zdecydowana większość ankietowanych posiada swoje konto w wybranym portalu społecznościowym (72 proc.), natomiast 5 proc. respondentów stwierdziło, że aktualnie takowego konta nie posiada, przy czym kiedyś je miała. 23 proc. uczestników badania nie korzystała dotąd z konta w serwisie społecznościowym. Osoby biorące udział w badaniu ankietowym to w dużym stopniu aktywni użytkownicy portali społecznościowych.
Profesjonalny profil w Internecie a zatrudnienie
Dzięki posiadaniu profilu w tego rodzaju portalu, osoby poszukujące zatrudnienia mają realny wpływ na to, co ich potencjalny pracodawca zobaczy w Internecie, wpisując w okno wyszukiwarki imię i nazwisko kandydata do pracy. W związku z tym faktem, konsultanci Zielonej Linii zapytali ankietowanych, czy posiadanie profesjonalnego konta w serwisie społecznościowym zwiększa szansę na zatrudnienie? 45 proc. odpowiedzi respondentów była twierdząca, co oznacza, że ich zdaniem pracodawcy doceniają rolę portali społecznościowych w procesie rekrutacji. Zdaniem co dziesiątego uczestnika ankiety posiadanie profesjonalnego konta w serwisie społecznościowym nie zwiększa szansy na zatrudnienie. Spora grupa osób, bo aż 45 proc., nie potrafiła jednoznacznie ocenić, czy profile na portalach typu Linkedin, Goldenline czy Profeo zwiększają szansę na zatrudnienie.
Popularność rekrutacji przez Internet
W Polsce rekrutacje przeprowadzane wyłącznie za pośrednictwem portali społecznościowych nie są jeszcze mocno spopularyzowane. Z drugiej strony jednak portale społecznościowe to doskonały sposób na weryfikowanie informacji nt. potencjalnego kandydata do pracy. W ramach telefonicznej ankiety konsultanci Zielonej Linii zapytali respondentów, czy ich zdaniem pracodawcy korzystają z portali społecznościowych w procesie rekrutacji? Największa grupa ankietowanych, niemal połowa (45 proc.), odpowiedziała, że ich zdaniem pracodawcy tylko czasami korzystają z portali społecznościowych w procesie rekrutacji. Według 34 proc. respondentów pracodawcy generalnie korzystają z tego rodzaju miejsc w sieci, poszukując kandydatów do pracy.
Ponadto, w ramach badania konsultanci zapytali także m.in. o branże, w przypadku których szczególnie istotne jest posiadanie konta w portalu społecznościowym dla profesjonalistów. Więcej na ten temat można przeczytać w pełnej wersji raportu, która jest dostępna w aktualnościach, na stronie internetowej Zielonej Linii.
Więcej praktycznych artykułów i najnowszych wiadomości z rynku pracy można znaleźć na: https://www.facebook.com/zielonalinia19524.
Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)
Link do strony artykułu: https://wirtualnemedia.pl./centrum-prasowe/artykul/rola-portali-spolecznosciowych-w-procesie-rekrutacji-raport-zielonej-linii